In ceea ce priveste documentele necesare in mod obligatoriu in
contabilitatea in partida simpla, supunem astazi atentiei dvs. anumite
operatiuni care pot fi incheiate numai in prezenta acestor doua
documente justificative.
Astfel, precizam ca factura (cod 14-4-10/aA) serveste ca:
- document pe baza caruia se intocmeste documentul de decontare a
produselor si marfurilor livrate, a lucrarilor executate sau a
serviciilor prestate;
- document de insotire a ma rfii pe timpul transportului;
- document de incarcare in gestiunea primitorului;
- document justificativ de inregistrare in contabilitatea furnizorului si a cumparatorului.
Se intocmeste manual sau cu ajutorul tehnicii de calcul,
la livrarea produselor si a marfurilor, la executarea lucrarilor si la
prestarea serviciilor, pe baza dispozitiei de livrare, a avizului de
insotire a marfii sau a altor documente care atesta executarea
lucrarilor si prestarea serviciilor si se semneaza de emitent. Atunci
cand factura nu se poate intocmi in momentul livrarii datorita unor
conditii obiective si cu totul exceptionale, produsele si marfurile
livrate sunt insotite pe timpul transportului de avizul de insotire a
marfii. in vederea corelarii documentelor de livrare, numarul si data
avizului de insotire a marfii se inscriu in formularul de factura.
In al doilea rand, monetarul (cod 14-50-61) serveste ca:
- document justificativ pentru evidentierea la sfarsitul zilei a
numerarului existent in casierie, corespunzator marfurilor
comercializate;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate;
- document justificativ pe baza caruia se preda contribuabilului
numerarul incasat prin casa de catre casier, respectiv vanzator.
Monetarul se utilizeaza numai in cazul vanzarii marfurilor cu amanuntul.
Potrivit reglementarilor in vigoare, in conditiile utilizarii
aparatelor de marcat electronice fiscale, suma inscrisa in monetar
trebuie sa coincida cu suma din registrul de casa emis de aceste
aparate, inclusiv cu suma inregistrata de mana in registrul de casa, in
cazul defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale. Valoarea
inscrisa in monetar trebuie sa corespunda valorii inscrise in raportul
de gestiune.
Se intocmeste in doua exemplare de catre casier sau persoana
imputernicita, la sfarsitul zilei, prin inventarierea numerarului pe
categorii de bancnote si de monede.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu