Pe site-ul Ministerului de
Finante a fost publicat un Proiect Ordonanţă pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.90/2008 privind
auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor
financiare anuale consolidate şi a Ordonanţei Guvernului nr.65/1994
privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor
autorizaţi – publicat în data de 09.08.2012.
• Firmele de audit stabilite într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în care efectuează în mod legal activitatea de audit, se pot înscrie în Registrul public, în vederea efectuării activităţii de audit în România în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, fiindu-le recunoscută autorizarea obţinută în statul de origine. Înscrierea se face în cel mult 30 de zile de la data prezentării de către solicitant a tuturordocumentelor care fac dovada îndeplinirii condiţiilor legale
• Firmele de audit stabilite într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în care efectuează în mod legal activitatea de audit pot efectua această activitate în România şi în mod temporar sau ocazional. În această situaţie, firmele de audit sunt exceptate de la procedura de înscriere în Registrul public.
• În cazul în care auditorul statutar sau firma de audit este afectat(ă) de existenţa anumitor situaţii ce pot conduce la ameninţări la adresa independenţei sale, cum ar fi cele de verificare a propriei activităţi, interes propriu, intimidare, relaţii de reprezentare sau de familie, aşa cum aceste ameninţări sunt definite în Codul etic, auditorul statutar sau firma de audit trebuie să aplice măsuri de protecţie pentru a reduce aceste ameninţări. În cazul în care importanţa acestor ameninţări în comparaţie cu măsurile de protecţie aplicate este de o asemenea natură încât independenţa este compromisă, auditorul statutar sau firma de audit nu trebuie să efectueze auditul statutar.
• Onorariile de audit
Camera, cu avizul organismului de supraveghere în interes public, emite norme care să prevadă că onorariile pentru auditurile statutare:
a) nu sunt influenţate sau determinate de oferirea de servicii suplimentare entităţii auditate;
b) nu se pot baza pe niciun fel de condiţionări, aşa cum prevede Codul etic; şi
c) sunt adecvate pentru activitatea care urmează să fie efectuată.
• Sub supravegherea organismului de supraveghere în interes public, Camera este autoritatea competentă care instituie sisteme eficiente de investigaţii şi sancţiuni pentru a detecta, corecta şi preveni efectuarea necorespunzătoare a auditului statutar de către membrii acesteia. Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile este autoritatea competentă care instituie sisteme eficiente de investigaţii şi sancţiuni pentru a detecta, corecta şi preveni efectuarea necorespunzătoare a auditului statutar de către membri ai Consiliului Camerei sau alţi membri aleşi în structurile de conducere ale Camerei.”.
• Au fost propuse modificari si completari si Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 13 din 08 ianuarie 2008
Au fost introduse prevederi noi referitoare la:
- precizarea modalităţilor de exercitare a profesiei contabile;
- posibilitatea înscrierii la stagiu a absolvenţilor cursurilor de master organizate de facultăţile de profil pe baza protocoalelor de echivalare a disciplinelor de la examenele de master cu cele de la examenul de admitere în profesie;
- studiile necesare pentru accesul la profesia de expert contabil prin includerea altor studii superioare urmate de studii de nivel master în domeniile finanţe – contabilitate, cu diplomă recunoscută de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
- recunoaşterea calităţii de expert contabil sau contabil autorizat persoanelor fizice străine membre ale unor organisme recunoscute pe plan internaţional, distinct de
persoanele fizice străine care au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat în statul lor de origine;
- accesul la profesia de expert contabil a persoanelor care au dobândit anterior calitatea de contabil autorizat;
- posibilitatea reprezentării CECCAR în cadrul întrunirilor organismelor profesiei contabile europene şi international şi de către o altă organizaţie profesională.
- modalitatea prin care membrii activi pot deveni membrii inactivi şi invers precum şi în ceea ce priveşte evidenţa experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi care nu au
îndeplinit formalităţile de înregistrare în evidenţele CECCAR sau au domiciliu neidentificat sau statut nedeclarat;
- posibilitatea contestării deciziilor Consiliului superior al CECCAR la instanţa competentă;
- modul în care cetăţenii unui alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sau Confederaţiei Elveţiei şi cetăţenii români care au obţinut calificarea profesională necesară într-un alt stat membru al
Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sau Confederaţiei Elveţiei pot dobândi calitatea de expert contabil sau contabil autorizat în România, precum şi condiţiile în care aceştia pot profesa în România;
- modul de exercitare temporară sau ocazională de către persoanele juridice stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând SEE a profesiei de expert contabil sau contabil autorizat;
- obligativitatea auditării situaţiilor financiare ale CECCAR;
- cerinţa ca Regulamentul de organizare şi funcţionare a CECCAR, precum şi modificările aduse acestuia, să fie avizate şi de către Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile;
- dreptul membrilor inactivi de a fi aleşi ca reprezentanţi ai filialelor, în Consiliul superior precum şi în Comisia superioara de disciplină, având în vedere că membrii
inactivi sunt membrii care, la cererea lor, arată că nu pot exercita profesia sau anumite activităţi componente ale acesteia, ca liber profesionişti sau ca angajaţi, fără a aduce atingere interesului public sau organismului profesional;
- reducerea numărului membrilor Comisiei superioare de disciplină şi modificarea componenţei acesteia, având în vedere atribuţiile acestei comisii, precum şi a componenţei Comisiei de disciplină a organismului de supraveghere în interes public a profesiei contabile. În acest sens, din comisia de disciplină a CECCAR fac parte numai membrii Corpului, acesta nemaifiind supravegheat de Ministerului Finanţelor Publice. Reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice şi ai Ministerului Justiţiei fac parte din Comisia de disciplină a organismului de supraveghere în interes public;
- cazurile în care sunt implicaţi membri ai organelor de conducere ale CECCAR sunt investigate de către Comisia de disciplină a organismului de supraveghere în interes
public a profesiei contabile, în vederea asigurării independenţei decizionale;
- supravegherea în interes public a activităţii CECCAR, prin specificarea că supravegherea în interes public se va realiza de către Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile;
- obligativitatea publicării pe site-ul CECCAR a acelor hotărâri care nu sunt de interes general şi care nu se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
• Firmele de audit stabilite într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în care efectuează în mod legal activitatea de audit, se pot înscrie în Registrul public, în vederea efectuării activităţii de audit în România în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, fiindu-le recunoscută autorizarea obţinută în statul de origine. Înscrierea se face în cel mult 30 de zile de la data prezentării de către solicitant a tuturordocumentelor care fac dovada îndeplinirii condiţiilor legale
• Firmele de audit stabilite într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în care efectuează în mod legal activitatea de audit pot efectua această activitate în România şi în mod temporar sau ocazional. În această situaţie, firmele de audit sunt exceptate de la procedura de înscriere în Registrul public.
• În cazul în care auditorul statutar sau firma de audit este afectat(ă) de existenţa anumitor situaţii ce pot conduce la ameninţări la adresa independenţei sale, cum ar fi cele de verificare a propriei activităţi, interes propriu, intimidare, relaţii de reprezentare sau de familie, aşa cum aceste ameninţări sunt definite în Codul etic, auditorul statutar sau firma de audit trebuie să aplice măsuri de protecţie pentru a reduce aceste ameninţări. În cazul în care importanţa acestor ameninţări în comparaţie cu măsurile de protecţie aplicate este de o asemenea natură încât independenţa este compromisă, auditorul statutar sau firma de audit nu trebuie să efectueze auditul statutar.
• Onorariile de audit
Camera, cu avizul organismului de supraveghere în interes public, emite norme care să prevadă că onorariile pentru auditurile statutare:
a) nu sunt influenţate sau determinate de oferirea de servicii suplimentare entităţii auditate;
b) nu se pot baza pe niciun fel de condiţionări, aşa cum prevede Codul etic; şi
c) sunt adecvate pentru activitatea care urmează să fie efectuată.
• Sub supravegherea organismului de supraveghere în interes public, Camera este autoritatea competentă care instituie sisteme eficiente de investigaţii şi sancţiuni pentru a detecta, corecta şi preveni efectuarea necorespunzătoare a auditului statutar de către membrii acesteia. Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile este autoritatea competentă care instituie sisteme eficiente de investigaţii şi sancţiuni pentru a detecta, corecta şi preveni efectuarea necorespunzătoare a auditului statutar de către membri ai Consiliului Camerei sau alţi membri aleşi în structurile de conducere ale Camerei.”.
• Au fost propuse modificari si completari si Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 13 din 08 ianuarie 2008
Au fost introduse prevederi noi referitoare la:
- precizarea modalităţilor de exercitare a profesiei contabile;
- posibilitatea înscrierii la stagiu a absolvenţilor cursurilor de master organizate de facultăţile de profil pe baza protocoalelor de echivalare a disciplinelor de la examenele de master cu cele de la examenul de admitere în profesie;
- studiile necesare pentru accesul la profesia de expert contabil prin includerea altor studii superioare urmate de studii de nivel master în domeniile finanţe – contabilitate, cu diplomă recunoscută de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
- recunoaşterea calităţii de expert contabil sau contabil autorizat persoanelor fizice străine membre ale unor organisme recunoscute pe plan internaţional, distinct de
persoanele fizice străine care au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat în statul lor de origine;
- accesul la profesia de expert contabil a persoanelor care au dobândit anterior calitatea de contabil autorizat;
- posibilitatea reprezentării CECCAR în cadrul întrunirilor organismelor profesiei contabile europene şi international şi de către o altă organizaţie profesională.
- modalitatea prin care membrii activi pot deveni membrii inactivi şi invers precum şi în ceea ce priveşte evidenţa experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi care nu au
îndeplinit formalităţile de înregistrare în evidenţele CECCAR sau au domiciliu neidentificat sau statut nedeclarat;
- posibilitatea contestării deciziilor Consiliului superior al CECCAR la instanţa competentă;
- modul în care cetăţenii unui alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sau Confederaţiei Elveţiei şi cetăţenii români care au obţinut calificarea profesională necesară într-un alt stat membru al
Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sau Confederaţiei Elveţiei pot dobândi calitatea de expert contabil sau contabil autorizat în România, precum şi condiţiile în care aceştia pot profesa în România;
- modul de exercitare temporară sau ocazională de către persoanele juridice stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând SEE a profesiei de expert contabil sau contabil autorizat;
- obligativitatea auditării situaţiilor financiare ale CECCAR;
- cerinţa ca Regulamentul de organizare şi funcţionare a CECCAR, precum şi modificările aduse acestuia, să fie avizate şi de către Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile;
- dreptul membrilor inactivi de a fi aleşi ca reprezentanţi ai filialelor, în Consiliul superior precum şi în Comisia superioara de disciplină, având în vedere că membrii
inactivi sunt membrii care, la cererea lor, arată că nu pot exercita profesia sau anumite activităţi componente ale acesteia, ca liber profesionişti sau ca angajaţi, fără a aduce atingere interesului public sau organismului profesional;
- reducerea numărului membrilor Comisiei superioare de disciplină şi modificarea componenţei acesteia, având în vedere atribuţiile acestei comisii, precum şi a componenţei Comisiei de disciplină a organismului de supraveghere în interes public a profesiei contabile. În acest sens, din comisia de disciplină a CECCAR fac parte numai membrii Corpului, acesta nemaifiind supravegheat de Ministerului Finanţelor Publice. Reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice şi ai Ministerului Justiţiei fac parte din Comisia de disciplină a organismului de supraveghere în interes public;
- cazurile în care sunt implicaţi membri ai organelor de conducere ale CECCAR sunt investigate de către Comisia de disciplină a organismului de supraveghere în interes
public a profesiei contabile, în vederea asigurării independenţei decizionale;
- supravegherea în interes public a activităţii CECCAR, prin specificarea că supravegherea în interes public se va realiza de către Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile;
- obligativitatea publicării pe site-ul CECCAR a acelor hotărâri care nu sunt de interes general şi care nu se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu