vineri, 14 septembrie 2012

Inregistrarea si evidenta auditorilor financiari- Norme CAFR

In M.Of. 543/03.08.2012 a fost publicata Hotararea nr. 16 din 29.03.2012 pentru aprobarea Normelor privind atribuirea calității de membru, înscrierea, evidența, retragerea și suspendarea persoanelor fizice și autorizarea, înscrierea, evidența, retragerea și suspendarea persoanelor juridice în și din Registrul public al auditorilor financiari .
Procedura privind atribuirea calității de membru al Camerei persoanelor fizice
Persoanele fizice care îndeplinesc cerințele legale pentru atribuirea calității de membru al Camerei și auditorii financiari care au obținut calificarea profesională în alt stat membru al UE sau aparținând Spațiului Economic European ori în Confederația Elvețiană sau în terțe țări și care au fost aprobați ca auditori financiari în România, potrivit prevederilor legale existente, trebuie să depună la Departamentul servicii pentru membri următoarele documente:
a) Cerere pentru atribuirea calității de membru al Camerei și pentru înscrierea în Registrul public al auditorilor financiari – persoane fizice, datată și semnată;
b) copia documentului care face dovada achitării taxei pentru atribuirea calității de membru al Camerei;
c) declarația privind încadrarea în categoria auditorilor financiari activi sau nonactivi ;
d) copia actului de identitate (conform cu originalul);
e) cazierul judiciar, aflat în termenul legal de valabilitate
Procedura privind înscrierea persoanelor fizice în Registrul public al auditorilor financiari
Se înscriu în Registrul public al auditorilor financiari numai persoanele fizice cărora le-a fost atribuită calitatea de membru al Camerei și au fost aprobate de CSPAAS.
În urma aprobării hotărârii Consiliului Camerei privind atribuirea calității de membru al Camerei, comunicată organismului de supraveghere, Departamentul servicii pentru membri va efectua înscrierile în Registrul public al auditorilor financiari.
În acest sens Departamentul servicii pentru membri va efectua următoarele activități:
a) înregistrează noul membru în Baza de date a auditorilor financiari persoane fizice, care stă la baza generării Registrului public al auditorilor financiari – persoane fizice și Registrului public electronic al auditorilor financiari – persoane fizice;
b) pregătește documentația necesară și întreprinde demersurile necesare emiterii certificatului, carnetului și parafei de membru al Camerei.
Viza anuală
Auditorul financiar, activ sau nonactiv, vizează anual carnetul de membru al Camerei. Viza anuală este valabilă până la data de 31 martie a anului următor
Pentru obținerea vizei anuale, auditorul financiar membru al Camerei trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele cerințe:
a) să achite la zi cotizația fixă și variabilă, atât pentru activitatea desfășurată în calitate de persoană fizică, cât și pentru activitatea desfășurată în calitate de asociat/administrator în cadrul unei societăți de audit, membră a Camerei;
b) să aibă completat și transmis, la zi, Raportul anual de activitate/Declarația anuală fără activitate, pentru anul precedent, pentru activitatea desfășurată în calitate de persoană fizică, cât și pentru activitatea desfășurată în calitate de asociat/administrator în cadrul unei societăți de audit, membră a Camerei;
c) să îndeplinească la zi cerințele de pregătire profesională;
d) să facă dovada asigurării pentru risc profesional pentru activitatea desfășurată în calitate de auditor financiar
Retragerea calității de membru al Camerei prin hotărâre a Consiliului
Calitatea de membru al Camerei se retrage prin hotărâre a Consiliului în una dintre următoarele situații:
- pierderea calității de membru al Camerei;
- neachitarea cotizațiilor și taxelor datorate, precum și neîndeplinirea altor obligații față de Cameră (de exemplu, neparticiparea la programul anual de pregătire profesională), la termenele stabilite prin hotărâri ale Consiliului Camerei, deși au fost notificați despre aceste situații și li s-a acordat un termen pentru conformare. Pentru această situație retragerea calității de membru se poate realiza prin hotărâre a Consiliului Camerei, fără îndeplinirea procedurii disciplinare;
- în urma condamnării definitive a unui auditor financiar pentru infracțiune economică. Pentru această situație retragerea calității de membru se poate realiza prin hotărâre a Consiliului Camerei, fără îndeplinirea procedurii disciplinare;
- aplicarea sancțiunii de retragere a calității de membru al Camerei, prin hotărâre rămasă definitivă; – reorganizarea persoanei juridice, în condițiile prevederilor legale;
- în cazul decesului auditorului financiar
Persoana fizică care nu și-a achitat obligațiile financiare față de Cameră 2 ani consecutivi va fi notificată de către Departamentul servicii pentru membri, până la data de 31 martie a celui de-al treilea an, și va fi propusă pentru sancționarea cu „avertisment”, fără îndeplinirea procedurii disciplinare. În cazul în care persoana fizică nu și-a achitat 3 ani consecutivi obligațiile financiare față de Cameră și a fost sancționată cu „avertisment”, i se va retrage calitatea de membru prin hotărâre a Consiliului Camerei, fără îndeplinirea procedurii disciplinare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu