Solutia problemei prezentate este reprezentata pe de o parte de
prevederile OMFP nr. 1917/2005 Normele metodologice privind organizarea
si conducerea contabilitatii institutiilor publice, Planul de conturi
pentru institutiile publice si instructiunile de aplicare a acestuia, cu
modificarile si completarile ulterioare, iar pe de alta parte Codul
civil care reglementeaza raporturile contractuale dintre beneficiarii si
prestatorii de servicii in raport cu prevederile Codului muncii care
reglementeaza raporturile de munca.
Pentru a distinge dintre cele doua tipuri de contracte pentru care
cheltuielile sunt inregistrate distinct in evidenta contabila vom invoca
prevederile art. 10 din Codul muncii care defineste contractul de munca
ca fiind contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita
salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui
angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii
denumite salariu.
Asa cum este evident, spre deosebire de cele de mai sus, raporturile
civile nu subordoneaza prestatorul fata de beneficiarul serviciilor dupa
cum partile nu sunt angajator si salariat si contravaloarea prestatiei
nu este salariu ci pret al serviciului. De altfel, criterii de
distinctie dintre cele doua tipuri de contracte, din perspectiva
criteriului dependentei dintre parti, sunt efectuate si in cadrul art. 7
pct. 2 din Codul fiscal.
In concluzie, cheltuielile de personal nu vor putea privi decat acele
cheltuieli care decurg din contractele de munca incheiate, in timp ce
cheltuielile generate de conventiile civile incheiate in conditiile
codului civil vor fi tratate alaturi de celelalte contracte incheiate cu
furnizorii de servicii ai institutiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu