Va reamintim, mai intai, ca registrele de contabilitate obligatorii sunt:
- Registrul-jurnal,
- Registrul-inventar si
- Cartea mare.
Intocmirea, editarea si pastrarea registrelor de contabilitate se
efectueaza conform normelor elaborate de Ministerul Economiei si
Finantelor. Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta
concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si
astfel completate incat sa permita, in orice moment, identificarea si
controlul operatiunilor contabile efectuate.
Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a
operatiunilor efectuate se intocmeste balanta de verificare, cel putin
la incheierea exercitiului financiar, la termenele de intocmire a
situatiilor financiare, a raportarilor contabile, precum si la finele
perioadei pentru care entitatea trebuie sa intocmeasca declaratia
privind impozitul pe profit/venit, potrivit legii.
Persoanele care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a
datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in
contabilitate in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile,
controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 10 ani.
ATENTIE!
Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative
care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se
pastreaza in arhiva persoanelor timp de 10 ani, cu incepere de la data
incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu
exceptia statelor de salarii, care se pastreaza timp de 50 de ani.
Registrul-jurnal (cod 14-1-1) este un document contabil
obligatoriu in care se inregistreaza cronologic toate operatiunile
economico-financiare. Operatiunile de aceeasi natura, realizate in
acelasi loc de activitate pot fi recapitulate intr-un document
centralizator, denumit jurnal auxiliar, care sta la baza inregistrarii
in Registrul-jurnal.
Orice inregistrare in Registrul-jurnal trebuie sa cuprinda elemente cu privire la:
- felul, numarul si data documentului justificativ,
- explicatii privind operatiunile respective si
- conturile sintetice debitoare si creditoare in care s-au inregistrat sumele corespunzatoare operatiunilor efectuate.
Unitatile care utilizeaza jurnale auxiliare pot inregistra in
Registrul-jurnal sumele centralizate pe conturi, preluate din aceste
jurnale. Editarea Registrului-jurnal se efectueaza la cererea organelor
de control sau in functie de necesitatile proprii.
Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil
obligatoriu in care se inregistreaza toate elementele de activ si de
pasiv, grupate in functie de natura lor, inventariate de unitate,
potrivit legii. Registrul-inventar
se intocmeste la infiintarea unitatii, cel putin o data pe an pe
parcursul functionarii unitatii, cu ocazia fuziunii, divizarii sau
incetarii activitatii, precum si in alte situatii prevazute de lege, pe
baza de inventar faptic.
In acest registru se inscriu, intr-o forma recapitulativa, elementele
inventariate dupa natura lor, suficient de detaliate pentru a putea
justifica continutul fiecarui post al bilantului.
Registrul-inventar se completeaza pe baza inventarierii
faptice a fiecarui cont de activ si de pasiv. Elementele de activ si de
pasiv inscrise in Registrul-inventar au la baza listele de inventariere sau alte documente care justifica continutul acestora la sfarsitul exercitiului financiar.
In cazul in care inventarierea are loc pe parcursul anului, in Registrul-inventar
se inregistreaza soldurile existente la data inventarierii, la care se
adauga rulajele intrarilor si se scad rulajele iesirilor de la data
inventarierii pana la data incheierii exercitiului financiar.
Cartea mare (cod 14-1-3) este un registru contabil
obligatoriu in care se inregistreaza lunar si sistematic, prin
regruparea conturilor, miscarea si existenta tuturor elementelor de
activ si de pasiv, la un moment dat. Acesta este un document contabil
de sinteza si sistematizare si contine simbolul contului debitor si al
conturilor creditoare corespondente, rulajul debitor si creditor, precum
si soldul contului.
Registrul Cartea mare poate contine cate o fila pentru fiecare cont
sintetic utilizat de unitate. Cartea mare sta la baza intocmirii
balantei de verificare. Registrul Cartea mare poate fi inlocuit cu
Fisa de cont pentru operatiuni diverse. Editarea Cartii mari se
efectueaza la cererea organelor de control sau in functie de
necesitatile proprii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu