Redam mai jos procedura de eliberare a certificatului de atestare fiscala pentru persoane juridice si fizice.
Certificatul de atestare fiscala este documentul care reflecta modul de
indeplinire a obligatiilor de plata a impozitelor, taxelor,
contributiilor si a altor venituri datorate bugetului general
consolidat al statului.
Certificatul de atestare fiscala se elibereaza la solicitarea
contribuabililor, la solicitarea altor autoritati publice sau din
oficiu, in situatia in care se schimba competenta de administrare a
creantelor fiscale, ca urmare a schimbarii domiciliului fiscal sau a
altor situatii prevazute de lege.
Eliberarea certificatului de atestare fiscala la solicitarea
contribuabililor sau la solicitarea unor autoritati publice se face pe
baza de cerere/adresa de eliberare care se depune la organul fiscal
competent.
Cererea/Adresa de eliberare a certificatului de
atestare fiscala se depune la registratura organului fiscal competent,
se comunica prin posta cu confirmare de primire sau se poate transmite
prin mijloace de transmitere la distanta, insotita de o copie a
documentului eliberat de autoritatea contractanta, dupa caz.
In situatia in care contribuabilul are de incasat sume certe, lichide si
exigibile de la autoritatile contractante definite potrivit Ordonantei
de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de
achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a
contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile
ulterioare, odata cu depunerea cererii de eliberare a certificatului de
atestare fiscala depune, in original, si documentul eliberat de
autoritatile contractante prin care se certifica cuantumul sumelor
certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul le are de incasat de
la acestea. Documentul este valabil 20 de zile de la data emiterii si
trebuie sa fie in termen de valabilitate la data depunerii cererii de
eliberare a certificatului de atestare fiscala.
Documentul emis de autoritatea contractanta cuprinde, obligatoriu, urmatoarele elemente:
- denumirea autoritatii contractante;
- data emiterii documentului;
- numarul si data incheierii contractului dintre contribuabil si autoritatea contractanta;
- sumele certe, lichide si exigibile datorate pana la data emiterii
documentului de catre autoritatea contractanta, defalcate pe fiecare
contract in parte;
- precizarea ca documentul este emis in vederea eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- numele, prenumele, functia si semnatura persoanelor imputernicite ale autoritatii contractante;
- stampila autoritatii contractante.
In cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere, cererea se depune la organul
fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul isi are domiciliul
fiscal, respectiv unde isi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa
unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de
domiciliu.
In cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala
contribuabilii persoane fizice care desfasoara activitati economice in
mod independent sau exercita profesii libere trebuie sa mentioneze si
sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea
principala.
Atentie! Eliberarea certificatului de atestare fiscala este supusa
taxelor extrajudiciare de timbru. Fac exceptie certificatele de atestare
fiscala eliberate la solicitarea autoritatilor publice sau din oficiu,
de organul fiscal.
Verificarea documentelor
Pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala organul fiscal
competent verifica: dosarul fiscal al contribuabilului, fisa pentru
evidenta analitica pe platitori a contribuabilului, existenta sumelor de
restituit/rambursat pentru care nu au fost emise decizii de
restituire/rambursare pana la data depunerii cererii de eliberare a
certificatului, precum si existenta deciziilor de rambursare sau a
documentatiei aprobate pentru solutionarea cererii de restituire pentru
care nu au fost emise si inregistrate in evidenta fiscala note de
compensare/restituire,existenta documentului eliberat de autoritatile
contractante prin care se certifica cuantumul sumelor certe, lichide si
exigibile pe care
contribuabilul le are de incasat de la acestea.
In situatia in care organul fiscal constata ca nu au fost depuse de
catre contribuabil declaratiile fiscale, termenul de eliberare a
certificatului de atestare fiscala se prelungeste cu perioada cuprinsa
intre data transmiterii instiintarii si data depunerii declaratiilor
fiscale sau data comunicarii deciziei de impunere din oficiu.
Important! Certificatul de atestare fiscala cuprinde,
obligatoriu, numarul de inregistrare, data eliberarii, perioada de
utilizare, numele si prenumele conducatorului organului fiscal emitent.
Termen de eliberare si valabilitate
Certificatul de atestare fiscala se emite in termen de 5 zile lucratoare
de la data depunerii cererii si poate fi utilizat de persoana
interesata pe o perioada de pana la 30 de zile de la data eliberarii. in
cazul persoanelor fizice, perioada in care poate fi utilizat este de
pana la 90 de zile de la data eliberarii.
Alte precizari
Certificatul de atestare fiscala se intocmeste in doua exemplare originale, din care:
- un exemplar se comunica solicitantului sau noului organ fiscal competent;
- un exemplar se pastreaza la organul fiscal emitent si se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
In situatia in care contribuabilul doreste sa obtina mai multe exemplare
ale certificatului de atestare fiscala trebuie sa mentioneze in cerere
numarul de exemplare solicitate. In acest caz, taxa extrajudiciara de
timbru se plateste o singura data, indiferent de numarul de exemplare
solicitate.
Orice persoana care detine parti sociale la o societate comerciala poate
solicita eliberarea unui certificat de atestare fiscala al societatii.
In cazul contribuabililor mari si mijlocii care solicita eliberarea
certificatului de atestare fiscala prin mijloace electronice de
transmitere la distanta, organul fiscal competent emite certificatul si
il comunica contribuabilului in aceeasi modalitate. In acest caz,
contribuabilul imprima certificatul de atestare fiscala pe hartie si il
prezinta administratiei finantelor publice in a carei raza teritoriala
acesta isi are domiciliul fiscal, in vederea certificarii pentru
conformitate cu originalul, prin semnarea de catre conducatorul
administratiei finantelor publice si aplicarea stampilei.
*
Baza legala: Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 752/2006
privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare
fiscala pentru persoane juridice si fizice, a certificatului de
obligatii bugetare, precum si a modelului si continutului acestora, cu
modificarile si completarile ulterioare; art. 112 din Ordonanta
Guvernului nr.92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu