marți, 14 august 2012

Tematica examen CECCAR 2012

Pentru anul 2012, C.E.C.C.A.R. organizeaza – Examenul de admitere la stagiu în vederea obtinerii calitatii de expert contabil si de contabil autorizat în zilele de 30 SEPTEMBRIE -07 OCTOMBRIE 2012.
Tematica pentru admitere este urmatoarea :
1. CONTABILITATE
Capitolul I
CONTABILITATE ŞI RAPORTARE FINANCIARĂ CONFORME REGLEMENTĂRILOR NAŢIONALE
A.Contabilitatea şi raportarea financiară a entităţilor economice
1. Obligaţii care revin, potrivit legii, persoanelor juridice, pe linia organizării şi conducerii contabilităţii.
2.Forma şi conţinutul situaţiilor financiare anuale
3.Principiile contabile generale. Reguli generale privind recunoaşterea şi evaluarea.
4.Contabilitatea activelor imobilizate (vor fi avute în vedere definiţii, delimitări, recunoaştere şi derecunoaştere, sistemul de conturi, evaluarea iniţială, evaluarea după recunoaştere, evaluarea cu ocazia cedării şi scoaterii din evidenţă, tratamente contabile şi cerinţe de prezentări de informaţii)
5.Contabilitatea activelor circulante (vor fi avute în vedere definiţii, delimitări, recunoaştere şi derecunoaştere, sistemul de conturi, evaluarea iniţială, evaluarea după recunoaştere, evaluarea la ieşire, tratamente contabile şi cerinţe de prezentări de informaţii)
6.Contabilitatea terţilor şi subvenţiilor pentru investiţii (vor fi avute în vedere definiţii, delimitări, sistemul de conturi, contabilitatea decontărilor cu clienţii, furnizorii, asigurările şi protecţia socială, bugetul statului şi fondurile speciale, debitorii şi creditorii diverşi, contabilitatea decontărilor în cadrul grupului, în cadrul unităţii şi a operaţiilor de participaţie, contabilitatea datoriilor financiare pe termen scurt, ajustări pentru deprecierea activelor creanţelor, contabilitatea cheltuielilor şi a veniturilor în avans, contabilitatea subvenţiilor pentru investiţii)
7.Contabilitatea capitalurilor (vor fi avute în vedere definiţii, delimitări, sistemul de conturi, contabilitatea capitalului social, contabilitatea primelor şi rezervelor, contabilitatea rezultatului reportat şi a rezultatului exerciţiului inclusiv corectarea erorilor contabile, repartizarea profitului, contabilitatea datoriilor financiare pe termen lung, contabilitatea provizioanelor )
8.Contabilitatea veniturilor şi cheltuielilor (recunoaştere, sistem de conturi, tratamente contabile)
9.Contabilitatea elementelor extrabilanţiere (vor fi avute în vedere delimitări, structuri, angajamente acordate şi primite, operaţii în afara bilanţului, active şi datorii contingente)
10.Întocmirea şi prezentarea situaţiilor financiare individuale (vor fi avute în vedere delimitări, stabilirea balanţei conturilor înainte de inventariere, inventarierea generală, operaţiile de regularizare, , evenimente ulterioare datei bilanţului, balanţa conturilor după inventariere, determinarea rezultatului exerciţiului, impozitarea profitului, distribuirea profitului, redactarea situaţiilor financiare, analiza financiară şi interpretarea situaţiilor financiare, raportul administratorilor, auditarea sau verificarea situaţiilor financiare anuale, aprobarea, semnarea şi publicarea situaţiilor financiare anuale)
11.Întocmirea şi prezentarea situaţiilor financiare consolidate (referenţiale contabile aplicabile, condiţii de întocmire a situaţiilor financiare consolidate, scutire şi excepţii de la întocmire, grupul de societăţi şi perimetrul de consolidare, excluderea din perimetrul de consolidare, ajustarea situaţiilor financaire individuale, eliminarea conturilor intragrup, eliminarea rezultatelor interne, eliminarea titlurilor şi dividendelor, metode de consolidare)
B.Contabilitate de gestiune
1. Calculul costului (clasificarea costurilor, pierderile, producţia în curs de execuţie, repartizarea costurilor indirecte, imputarea raţională, costurile îndatorării;
2.Sistemul conturilor de gestiune
3.Raportarea internă a informaţiei din contabilitatea de gestiune
Capitolul II
ASPECTE PRIVIND APLICAREA STANDARDELOR INTERNAŢIONALE DE RAPORTARE FINANCIARĂ
1. Cadrul general conceptual pentru raportarea financiară elaborat de IASB (Consiliul pentru Standarde Internaţionale de  Contabilitate):
1.1.Scop;
1.2.Obiectivul, utilitatea şi limitările raportării financiare cu scop general;
1.3.Informaţii privind resursele economice ale unei entităţi şi pretenţiile faţă de entitate şi cele privind modificările resurselor şi pretenţiilor
1.3.1.Resurse economice şi pretenţii;
1.3.2.Modificări ale resurselor economice şi pretenţiilor (performanţa financiară reflectată de contabilitatea de angajamente, performanţa financiară reflectată de fluxurile de trezorerie anterioare, modificări ale resurselor economice şi pretenţiilor care nu rezultă din performanţa financiară).
1.4.Caracteristicile calitative ale informaţiilor financiare utile
1.4.1.Caracteristici calitative fundamentale (relevanţa şi pragul de semnificaţie, reprezentarea exactă);
1.4.2.Caracteristici calitative amplificatoare (comparabilitatea, verificabilitatea, oportunitatea, inteligibilitatea);
1.4.3.Constrângeri ce ţin de cost asupra raportării financiare;
1.5.Ipotezele de bază (continuitatea activităţii);
1.6.Elementele situaţiilor financiare
1.6.1.Poziţia financiară (active, datorii, capitaluri proprii);
1.6.2.Performanţa (venituri, cheltuieli, ajustări pentru menţinerea capitalului)
1.7.Recunoaşterea elementelor în situaţiile financiare
1.7.1.Probabilitatea realizării unor beneficii economice viitoare şi fiabilitatea evaluării
1.7.2.Recunoaşterea activelor şi datoriilor
1.7.3.Recunoaşterea veniturilor şi cheltuielilor
1.8.Evaluarea elementelor din situaţiile financiare (definiţia evaluării; costul istoric, costul curent, valoarea realizabilă, valoarea actualizată );
1.9.Conceptele de capital, de menţinere a capitalului şi de determinare a profitului.
2. Prezentarea situaţiilor financiare (IAS 1)
2.1.Obiectiv şi domeniu de aplicare;
2.2.Definiţii (situaţii financiare cu scop general, imposibilitatea aplicării, standarde internaţionale de raportare financiară, semnificativ, note, alte elemente ale rezultatului global, proprietarii, profitul sau pierderea, ajustările din reclasificare, rezultatul global total);
2.3.Scopul situaţiilor financiare;
2.4.Setul complet de situaţii financiare;
2.5.Caracteristicile generale (prezentarea fidelă şi conformitatea cu IFRS-urile, continuitatea activităţii, contabilitatea de angajamente, pragul de semnificaţie şi agregarea, compensarea, frecvenţa raportării, informaţii comparative, consecvenţa prezentării);
2.6.Situaţia poziţiei financiare (informaţii ce trebuie prezentate în situaţia poziţiei financiare, distincţia activ circulant/imobilizat şi respectiv datorie curentă/pe termen lung, informaţii care trebuie prezentate fie în situaţia poziţiei financiare, fie în note);
2.7.Situaţia rezultatului global (informaţii care trebuie prezentate în situaţia rezultatului global, profitul sau pierderea perioadei, alte elemente ale rezultatului global aferente perioadei, informaţii care trebuie prezentate fie în situaţia rezultatului global, fie în note);
2.8.Situaţia modificărilor capitalurilor proprii (informaţii care trebuie prezentate în situaţia modificărilorcapitalurilor proprii; informaţii care trebuie prezentate fie în situaţia modificărilor capitalurilor proprii, fie în note);
2.9.Note (structură, prezentarea politicilor contabile, surse ale incertitudinii estimărilor, capital, alte prezentări de informaţii).
3.Situaţia fluxurilor de trezorerie (IAS 7)
3.1.Obiectiv şi domeniu de aplicare;
3.2.Beneficii ale informaţiilor referitoare la fluxurile de trezorerie;
3.3.Definiţii (numerar, echivalente de numerar, fluxuri de trezorerie, activităţile de exploatare, activităţile de investiţii, activităţile de finanţare);
3.4.Prezentarea unei situaţii afluxurilor de trezorerie;
3.5.Raportarea fluxurilor de trezorerie din activitatea de exploatare;
3.6.Raportarea fluxurilor din activităţi de investiţii şi de finanţare;
3.7.Raportarea fluxurilor de trezorerie la valoarea netă;
3.8.Fluxuri de treezorerie în valută;
3.9.Dobânzi şi dividende;
3.10.Impozit pe profit;
3.11.Alte tranzacţii decât cele în numerar;
3.12.Alte prezentări de informaţii.
4. Politici contabile conforme Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS)
4.1.Recunoaşterea/derecunoaşterea, evaluarea şi prezentarea în situaţiile financiare a informaţiilor privind activele (IAS 16, IAS 36, IAS 2, IFRS 5, IAS 40)
4.2.Recunoaşterea, evaluarea şi prezentarea informaţiilor privind provizioanele, datoriile contingente şi activele contingente (IAS 37)
4.3.Recunoaşterea, evaluarea şi prezentarea informaţiilor privind veniturile (IAS 18)
4.4.Clasificarea şi prezentarea în situaţiile financiare a informaţiilor privind contractele de leasing (IAS 17)
4.5.Politici contabile, modificări ale estimărilor contabile şi erori (IAS 8)
Capitolul III
ASPECTE PRIVIND CONTABILITATEA INSTITUȚIILOR PUBLICE ȘI CONTABILITATEA INSTITUȚIILOR DE CREDIT
3.1.Contabilitatea instituțiilor publice
3.1.1.Principiile organizarii contabilitatii institutiilor publice ( vor fi avute in vedere principiile executiei bugetare, organizarea contabilitatii in institutiile publice, IPSAS, planul de conturi pentru institutiile publice, reguli generale privind recunoaşterea şi evaluarea).
3.1.2.Forma şi conţinutul situaţiilor financiare anuale (vor fi avute în vedere şi normele IPSAS 1, IPSAS 2)
3.1.3.Contabilitatea finantarii bugetare ( vor fi avute in vedere finantarea din sursele bugetului de stat, a bugetelor locale, din sursele bugetelor fondurilor speciale si din fonduri cu destinatie speciala, finantarea din venituri proprii).
3.1.4.Contabilitatea activelor imobilizate (vor fi avute în vedere definiţii, delimitări, recunoaştere, sistemul de conturi, evaluarea iniţială, evaluarea după recunoaştere, evaluarea cu ocazia cedării şi scoaterii din evidenţă, tratamente contabile şi cerinţe de prezentări de informaţii. Se va acorda atentie departajari intre bunurile ce apartin domeniului public al statului si al unitarilor administrativ-teritoriale si bunurile ce apartin domeniului privat)
3.1.5.Contabilitatea activelor circulante (vor fi avute în vedere definiţii, delimitări, recunoaştere, sistemul de conturi, evaluarea iniţială, evaluarea după recunoaştere, evaluarea la ieşire, tratamente contabile şi cerinţe de prezentări de informaţii)
3.1.6.Contabilitatea terţilor (vor fi avute în vedere definiţii, delimitări, sistemul de conturi, contabilitatea decontărilor cu clienţii, furnizorii, asigurările şi protecţia socială, bursieri si doctoranzi, bugetul statului şi fondurile speciale, debitorii şi creditorii diverşi, contabilitatea decontărilor în intre institutiile publice, ajustări pentru deprecierea creanţelor, contabilitatea cheltuielilor şi a veniturilor în avans).
3.1.7.Contabilitatea trezoreriei (vor fi avute în vedere definiţii, delimitări, sistemul de conturi, contabilitatea investitiilor pe termen scurt, disponibilitatilor si acreditivelor, avansurilor de trezorerie, altor valori, valorilor de incasat, creditelor bancare ).
3.1.8.Contabilitatea veniturilor, finantarilor şi cheltuielilor (recunoaştere, sistem de conturi, tratamente contabile)
3.1.9.Contabilitatea elementelor extrabilanţiere (vor fi avute în vedere delimitări, structuri, angajamente acordate şi primite, operaţii în afara bilanţului, active şi datorii contingente)
3.1.10.Întocmirea şi prezentarea situaţiilor financiare individuale (vor fi avute în vedere delimitări, stabilirea balanţei conturilor înainte de inventariere, inventarierea generală, operaţiile de regularizare, , evenimente ulterioare datei bilanţului, balanţa conturilor după inventariere, inchiderea finantarii, redactarea situaţiilor financiare)
3.2.Contabilitatea institutiilor de credit
3.2.1. Structura sistemului bancar romanesc ( BNR- rolul si functiile bancii centrale, bancile comerciale – functii specifice, institutiile financiare nebancare – functii )
3.2.2. Natura, obiectivele şi aria de aplicabilitate a contabilităţii bancare.
Principii, reguli, convenţii şi practici specifice contabilităţii instituţiilor de credit.
IAS 30referitor la structura şi managementul rapoartelor financiare ale bancillor. Analiza şi managementul riscurilor bancare
3.2.3.Contabilitatea decontarilor inter şi intrabancare: definiţii, delimitări, recunoaştere, evaluare şi reflectarea operaţiilor şi tranzacţiilor.
3.2.4. Contabilitatea principalelor opertiuni cu clientela – credite, depozite, operatiuni cu carduri bancare şi alte surse atrase: definiţii, delimitări, recunoaştere, evaluare şi reflectarea operaţiilor şi tranzacţiilor.
2. FISCALITATE
1. DEFINIREA ŞI CLASIFICAREA IMPOZITELOR ŞI TAXELOR. PRINCIPII ALE FISCALITĂŢII:
1.1. Elementele impozitului;
1.2. Principiile impunerii;
1.3. Rata fiscalităţii;
1.4. Aşezarea şi perceperea impozitelor;
1.5. Clasificarea impozitelor;
1.6. Caracterizarea generală a impozitelor directe;
1.7. Caracterizarea generală a impozitelor indirecte;
1.8. Taxele.
2. IMPOZITUL PE PROFIT:
2.1. Contribuabili;
2.2. Sfera de cuprindere a impozitului;
2.3. Perioada impozabilă;
2.4. Cotele de impozitare;
2.5. Determinarea profitului impozabil (venituri impozabile, venituri neimpozabile, cheltuieli deductibile, cheltuieli nedeductibile);
2.6. Reţinerea impozitului pe dividende;
2.7. Plata impozitului şi depunerea declaraţiilor fiscale;
2.8. Reorganizările, lichidările şi alte transferuri de active şi titluri de participare.
3. IMPOZITUL PE VENITURILE MICROÎNTREPRINDERILOR:
3.1. Definiţia microîntreprinderii;
3.2. Sfera de aplicare şi perioada impozabilă;
3.3. Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o microîntreprindere şi opţiunea de a plăti impozit pe veniturile microîntreprinderilor;
3.4. Cota de impozitare
3.5. Determinarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Baza impozabilă
3.6. Plata impozitului şi depunerea declaraţiilor fiscale.
4. IMPOZITUL PE VENIT:
4.1. Contribuabili;
4.2. Sfera de aplicare şi perioada impozabilă;
4.3. Cotele de impozitare;
4.4. Impozitarea veniturilor din activităţi independente;
4.5. Impozitarea veniturilor din salarii;
4.6. Impozitarea veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor;
4.7. Impozitarea veniturilor din investiţii (dividende şi dobânzi);
4.8. Impozitarea veniturilor din alte surse;
4.9. Determinarea venitului net anual impozabil şi a impozitului pe venitul net anual impozabil.
5. IMPOZITUL PE VENITURILE OBŢINUTE DIN ROMÂNIA DE NEREZIDENŢI ŞI IMPOZITUL PE REPREZENTANŢELE FIRMELOR STRĂINE ÎNFIINŢATE ÎN ROMÂNIA:
5.1. Contribuabili;
5.2. Sfera de cuprindere a impozitului;
5.3. Veniturile impozabile obţinute din România de nerezidenţi;
5.4. Reţinerea impozitului din veniturile obţinute din România de nerezidenţi (cote de impunere);
5.5. Scutiri de la impozitul pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi;
5.6. Coroborarea prevederilor Codului fiscal cu cele ale convenţiilor de evitare a dublei impuneri;
5.7. Certificatele de atestare a impozitului plătit în România de nerezidenţi;
5.8. Contribuabili – impozitul pe reprezentanţe;
5.9. Stabilirea impozitului pe reprezentanţe – contribuabili, impozitul stabilit, termene de plată a impozitului şi depunerea declaraţiei fiscale.
6. IMPOZITELE ŞI TAXELE LOCALE:
6.1. Impozitul pe clădiri;
6.2. Impozitul pe teren;
6.3. Impozitul pe mijloacele de transport.
7. TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ (TVA):
7.1. Sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată;
7.2. Persoanele impozabile;
7.3. Operaţiunile cuprinse în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată;
7.4. Locul operaţiunilor cuprinse în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată;
7.5. Faptul generator şi exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată;
7.6. Baza de impozitare;
7.7. Cotele de taxă pe valoarea adăugată;
7.8. Operaţiunile scutite de taxa pe valoarea adăugată;
7.9. Regimul deducerilor;
7.10. Persoanele obligate la plata taxei pe valoarea adăugată;
7.11. Obligaţiile privind taxa pe valoarea adăugată;
7.12. Regimurile speciale pentru: întreprinderi mici, agenţii de turism, bonuri secondhand, opere de artă, obiecte de colecţie şi antichităţi, aurul de investiţii, persoanele impozabile nestabilite în Comunitate care prestează servicii electronice persoanelor neimpozabile;
7.13. Răspunderea pentru plata taxei pe valoarea adăugată;
7.14. Dispoziţii tranzitorii.
8. ACCIZELE:
8.1 Regimul accizelor armonizate;
- sfera de aplicare, fapt generator, eliberare pentru consum, exigibilitate, calculul accizelor, termenul de plată, plătitori de accize;
- regimul de antrepozitare fiscală:
o reguli generale;
o autorizarea antrepozitelor fiscale;
o condiţii de autorizare;
o obligaţiile antrepozitarilor autorizaţi;
o anularea, revocarea, suspendarea autorizaţiei;
- destinatar înregistrat, expeditor înregistrat;
- deplasarea şi primirea produselor accizabile în regim suspensiv de accize;
- deplasarea intracomunitară a produselor cu accize plătite;
- vânzarea la distanţă a produselor cu accize plătite;
- scutiri şi exceptări de la plata accizelor;
- restituiri de accize;
- sistemul de marcare;
8.2. Alte produse accizabile;
- sfera de aplicare;
- calculul accizelor;
- plătitori;
- exigibilitatea;
- termenul de plată;
- scutiri de la plata accizelor.
9. PROCEDURI FISCALE:
9.1. Procedura înregistrării fiscale:
• Modalităţile de înregistrare fiscală;
• Termenul de înregistrare fiscală;
• Modificările ulterioare înregistrării fiscale;
• Declararea şi înregistrarea filialelor şi sediilor secundare (caz special: înregistrarea sediilor secundare cu minim 5 persoane care realizează venituri din salarii);
9.2. Procedura stabilirii şi declarării impozitelor şi taxelor:
• Formele administrative pentru stabilirea impozitelor şi taxelor;
• Depunerea declaraţiilor fiscale;
• Corectarea declaraţiilor fiscale;
• Forma şi conţinutul declaraţiilor fiscale;
• Prescripţia dreptului de a stabili obligaţii fiscale;
• Sarcina probei;
• Estimarea bazei de impunere;
9.3. Plata impozitelor şi taxelor:
• Reguli privind efectuarea plăţii;
• Termenele de plată;
• Ordinea de stingere;
• Compensarea şi restituirea;
• Creanţe fiscale accesorii în cazul plăţii cu întârziere a impozitelor şi taxelor;
• Prescripţia dreptului de a efectua executarea silită;
• Somaţia şi titlul executoriu;
9.4. Procedura contestării actelor administrative fiscale:
• Termenul şi locul de depunere a contestaţiei;
• Forma şi conţinutul contestaţiei;
• Suspendarea procedurii de soluţionare a contestaţiei;
• Suspendarea executării actului administrativ fiscal.
3. DREPT
1. Regimul juridic privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale
1.1.Caracterul general al conceptului de „profesionist” potrivit art.3 din Noul Cod civil şi corelarea acestuia cu noţiunea de întreprindere.
1.2.Condiţiile necesare înregistrării şi autorizării celor trei forme de organizare a activităţilor economice de către persoane fizice: persoana fizică autorizată,întreprinderea individuală, întreprinderea familială.
1.3.Regimul juridic al persoanei fizice autorizată, întreprinderii individuale,întreprinderii familiale.
1.4.Patrimoniul de afectaţiune şi patrimoniul profesional individual, în temeiul art.31-33 din Noul Cod civil şi OUG nr.44/2008.
2. Societatea comercială – una din formele societare prevăzute de Noul Cod civil (Capitolul VII din Titlul IX al Cărţii a-V-a).
2.1.Contractul de societate – condiţii de fond şi de formă; forme societare.
2.2.Societatea comercială – persoană juridică de naţionalitate română; forme ale societăţilor comerciale. Identificarea societăţii comerciale: fimă, emblemă, sediu, alte atribute de identificare.
2.3.Obligaţiile sociale – modul în care asociaţii, acţionarii răspund pentru aceste obligaţii sociale.
3. Constituirea şi înmatricularea societăţilor comerciale:
3.1.Actul constitutiv – menţiuni şi condiţii de fond şi condiţii de formă.
3.2.capitalul social subscris şi vărsat în faza constituirii. Evaluarea aportului în natură, răspunderea fondatorilor şi primilor membri ai consiliului de administraţie, respectiv a directoratului şi a consiliului de supraveghere pentru subscrierea capitalului social, existenţa capitalului vărsat. Mijloace de verificare a capitalului vărsat şi asigurarea integrităţii acestuia;
3.3.Acţiunile şi părţile sociale – caracterizare şi mod de transmitere. Drepturile şi obligaţiile deţinătorilor de acţiuni şi părţi sociale. Situaţia acţiunilor nominative şi a părţilor sociale care nu au fost integral achitate (nu s-au efectuat vărsăminte).
3.4.Formalităţi specifice pentru constituirea societăţii pe acţiuni prin subscriere publică.
3.5.Înmatricularea societăţii comerciale şi efectele înmatriculării.
3.6.Efectele încălcării cerinţelor legale de constituire a societăţii comerciale.
4. Funcţionarea societăţilor comerciale:
4.1. Reguli comune privind funcţionarea societăţilor comerciale:
• Regimul juridic al aporturilor la capitalul social;
• Regimul juridic al dividendelor;
• Rezervele societăţii: categorii de rezerve, modul de constituire a rezervelor;
• Obligaţiile şi răspunderea administratorilor societăţilor comerciale;
4.2. Funcţionarea societăţilor pe acţiuni:
• Adunările generale ale acţionarilor (AGA): feluri, moduri de convocare, atribuţii, adoptarea hotărârilor, anularea hotărârilor AGA;
• Administrarea societăţilor pe acţiuni: sistemul unitar (consiliul de administraţie şi directorii); sistemul dualist (directoratul şi consiliul de supraveghere); reguli comune de administrare a societăţilor comerciale;
• Auditul financiar şi auditul intern;
• Regimul juridic al acţiunilor;
• Regimul juridic al obligaţiunilor.
4.3. Funcţionarea societăţilor cu răspundere limitată (SRL):
• Regimul juridic al părţilor sociale emise de SRL;
• Conducerea, administrarea şi controlul societăţilor cu răspundere limitată (SRL);
• Societatea comercială cu răspundere limitată cu unic asociat – particularităţi.
4.4. Modificarea actului constitutiv al societăţilor comerciale:
• Dispoziţii comune de modificare a actului constitutiv;
• Modificarea societăţii comerciale: schimbarea denumirii, a sediului, a formei societare, înfiinţarea de sucursale, puncte de lucru,etc.
• Modificarea structurii interne a societăţii comerciale: excluderea şi retragerea asociaţilor; revocarea administratorilor.
• Modificarea capitalului social: reducerea capitalului social; majorarea capitalului social.
5. Reorganizarea societăţilor comerciale:
5.1.Fuziunea societăţilor comerciale (prin contopire şi prin absorbţie) – efectele fuziunii;
5.2.Fuziunea transfrontalieră;
5.3.Divizarea societăţilor comerciale – efectele divizării;
5.4.Restructurări interne; Transformarea societăţilor comerciale.
6. Dizolvarea şi lichidarea societăţilor comerciale:
6.1.Cauzele de dizolvare (comune, speciale). Efectele dizolvării.
6.2.Lichidarea societăţilor comerciale; Numirea lichidatorilor;
6.3.Stabilirea situaţiei patrimoniului – mijloace de valorificare a bunurilor – mijloace de stabilire a creditorilor şi ordinea de plată a acestora.
7. Grupurile de interes economic
7.1.Noţiunea şi caracteristicile grupului de interes economic
7.2.Constituirea grupului de interes economic
7.3.Funcţionarea şi modificarea grupului de interes economic
7.4.Dizolvarea, lichidarea şi aplicarea procedurii legii nr. 85/2006 asupra grupului de interes economic
7.5.Grupurile europene de interes economi
8. Obligaţiile profesionale ale persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară activităţi economice
8.1.Înregistrarea în Registrul Comerţului. Răspunderea pentru neefectuarea înregistrării.
8.2.Constituirea fondului de comerţ. Operaţiuni asupra fondului de comerţ.
8.3.Desfăşurarea activităţilor economice cu respectarea regulilor concurenţei loiale.
9. Procedura insolvenţei:
9.1.Categorii de debitori cărora li se aplică procedura generală şi simplificată a insolvenţei;
9.2.Insolvenţa – condiţie esenţială pentru aplicarea procedurii;
9.3.Participanţii la procedura insolvenţei: atribuţiile instanţei de judecată, ale judecătorului sindic, ale adunării creditorilor; ale administratorului judiciar şi special, ale lichidatorului
9.4.Efectele patrimoniale ale hotărârii de deschidere a procedurii;
9.5.Planul de reorganizare;
9.6.Lichidarea judiciară – falimentul;
9.7.Răspunderea organelor de conducere ale debitorului.
10. Regulamentul privind efectuarea stagiului şi examenul de aptitudini în vederea accesului la calitatea de expert contabil şi de contabil autorizat.
4. AUDIT
I. Principii şi reguli cu caracter general:
1. Auditul: concepte; tipuri de audit; categorii de auditori.
2. Imaginea fidelă; criterii de apreciere.
3. Riscurile în audit.
4. Pragul de semnificaţie în audit; definiţie, rol.
5. Normele de referinţă în audit.
II. Misiunea de bază în auditul financiar: auditul statutar (legal):
1. Auditul statutar: definiţie, rol şi obiective.
2. Succesiunea lucrărilor într-o misiune de audit statutar.
3. Faza iniţială:
• Acceptarea mandatului şi contractarea lucrărilor de audit;
• Orientarea şi planificarea lucrărilor de audit.
4. Faza executării:
• Aprecierea controlului intern;
• Controlul conturilor;
• Examenul situaţiilor financiare.
5. Faza concluziilor:
• Evenimente posterioare închiderii exerciţiului;
• Utilizarea lucrărilor altor experţi;
• Alte lucrări necesare închiderii misiunii.
6. Raportul de audit:
• Rol;
• Conţinut şi structură;
• Tipuri de opinie;
• Situaţii care conduc la formarea unei alte opinii decât opinia fără rezerve;
• Modele ale raportului de audit.
7. Documentarea lucrărilor de audit: dosarul exerciţiului şi dosarul permanent.
III. Misiuni speciale şi misiuni conexe de audit:
1. Misiuni speciale de audit.
2. Examenul informaţiilor financiare previzionale.
3. Misiuni de examen limitat al situaţiilor financiare.
4. Misiuni de examen pe bază de proceduri convenite.
5. Misiuni de compilare a informaţiilor financiare.
IV. Normele de comportament în audit:
1. Principii fundamentale.
2. Independenţa în audit.
3. Activităţi incompatibile cu practicarea independentă a auditului.
V. Controlul de calitate al serviciilor de audit
5. EVALUARE ECONOMICĂ ŞI FINANCIARĂ A ÎNTREPRINDERILOR
I. Evaluarea economică şi financiară a întreprinderilor: concept şi reguli cu caracter general:
1. Definiţie, necesitate şi esenţă; clasificarea diferitelor tipuri de evaluare.
2. Bilanţul contabil – punct de pornire; bilanţul economic – instrument de calcul pentru efectuarea unei evaluări.
3. Valoare şi preţ; diferitele tipuri de valori folosite în evaluare.
II. Diagnosticul de evaluare – sursa de obţinere a tuturor elementelor şi informaţiilor necesare evaluării unei întreprinderi:
1. Diagnosticul juridic.
2. Diagnosticul comercial.
3. Diagnosticul tehnic, tehnologic şi de exploatare.
4. Diagnosticul organizare, management şi resurse umane.
5. Diagnosticul financiar-contabil.
6. Sinteza diagnosticelor.
III. Componentele fundamentale ale unei evaluări de întreprindere:
1. Metodologia determinării Activului Net Corijat (ANC).
2. Metodologia determinării capacităţii beneficiare (CB).
3. Metode de determinare a ratei de capitalizare, fructificare sau actualizare.
IV. Abordarea patrimonială în evaluarea întreprinderilor:
1. Conceptul de evaluare patrimonială a întreprinderii.
2. Metode de evaluare patrimonială a întreprinderii.
3. Limitele valorilor patrimoniale.
V. Abordări bazate pe performanţele financiare ale întreprinderii:
1. Conceptul de evaluare bazată pe performanţele financiare; elemente de calcul.
2. Metode de evaluare bazate pe capitalizarea veniturilor.
3. Metode de evaluare bazate pe fluxurile de trezorerie ale întreprinderii.
VI. Abordări bazate atât pe patrimoniu, cât şi pe performanţele financiare (metode combinate):
1. Conceptul de evaluare prin metode combinate.
2. Metode bazate pe ponderarea între o valoare patrimonială şi una prin rentabilitate.
3. Metode bazate pe asocierea la valoarea patrimonială a valorii părţii „invizibile” a întreprinderii (metode bazate pe goodwill).
4. Remunerarea valorii substanţiale brute.
5. Remunerarea capitalurilor permanente necesare exploatării.
VII. Abordări bazate pe comparaţii.
VIII. Metode bursiere de evaluare a întreprinderilor.
IX. Evaluarea valorilor mobiliare:
1. Evaluarea titlurilor cotate.
2. Evaluarea titlurilor necotate.
3. Evaluarea altor instrumente financiare
6. DOCTRINA ŞI DEONTOLOGIA PROFESIEI CONTABILE
1. Profesia contabilă: concept şi structură.
2. Reglementarea profesiei contabile.
3. Rolul profesiei contabile pentru dezvoltarea economiei.
4. Rolul profesiei contabile pentru apărarea interesului public.
5. Organizarea profesiei contabile.
6. Standarde şi reglementări contabile.
7. Necesitatea şi rolul organismelor profesionale.
8. Etica în profesia contabilă; principiile fundamentale ale eticii în profesia contabilă.
9. Organizarea şi funcţionarea CECCAR.
7. EXPERTIZĂ CONTABILĂ
1. Conceptul de expertiză contabilă.
2. Expertiza contabilă judiciară (definiţie, comparaţie cu controlul financiar; obiectivele expertizei contabile judiciare; reguli procedurale privind expertiza judiciară: numirea experţilor contabili, elementele pe care organul îndreptăţit să dispună efectuarea expertizei judiciare le stabileşte în încheierea de şedinţă sau în ordonanţă, expertul consilier nominalizat de parte, stabilirea onorariului, plata onorariului şi decontarea altor cheltuieli cuvenite expertului, efectuarea expertizei contabile judiciare, conţinutul raportului de expertiză, depunerea raportului de expertiză; actele de expertiză contabilă judiciară – conţinut şi valorificare).
3. Expertiza contabilă extrajudiciară sau amiabilă.
4. Calitatea de expert contabil.
5. Exercitarea profesiei de expert contabil.
6. Răspunderile expertului contabil.
7. Deontologia expertului contabil – norme de comportament profesional specifice misiunilor privind expertizele contabile

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu