miercuri, 29 august 2012

Tratamentul contabil si fiscal al stocurilor degradate

Analizam cazul unei societati care detine un magazin de carne care are pierderi intr-o saptamana 200 kg de carne pentru ca a expirat. Vom analizaastfel care ar fi procedurile fiscale de a vinde carnea inainte de expirare la jumatate de pret si deductibilitatea operatiunii sau daca nu s-a putut vinde si ce se face cu marfa dupa expirare din punct de vedere contabil, fiscal, sanitar.

Potrivit art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, cheltuielile cu stocurile degradate si neimputabile sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea impozitului pe profit. Astfel, exista obligatia de a retrage de la vanzare aceasta carne deg radata, care nu mai corespunde reglementarilor privind comercializarea, ocazie cu care se diminueaza si stocul de marfa.

Din punct de vedere contabil, aceasta situatie se poate face in urma unui inventar, iar rezultatele inventarierii prin care se const ata cantitatea fizica si valoarea stocului de marfa intr-un proces verbal semnat de comisia de inventarierie, constituie document privind scaderea din gestiune a stocului.

Din punctul de vedere al TVA, consideram ca sunt aplicabile prevederile de la art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, ce stabileste ca nu constituie o livrare ( si implicit nu se colecteaza TVA), bunurile de natura stocurilor degradate calitativ ce nu mai pot fi valorificate, in conditia stabilita de norma metodologica.

Normele metodologice stabilesc indeplinirea simultana a urmatoarelor 3 conditii:
a) degradarea nu este imputabila;
b) degradarea se datoreaza unor cauze obiective, dovedite prin documente;
c) se face dovada ca bunurile au fost distruse.

Astfel, la scaderea din gestiune a stocului nu se impune colectarea TVA. Desigur, analiza nu trebuie sa se o preasca aici, ci trebuie sa fie inteles ce se intampla cu TVA dedusa la achizitia stocului. Legiuitorul a prevazut expres la art. 145 alin. (3) din Codul fiscal ca nu se impune ajus tarea TVA pentru stocurile degradate, neimputabile ce respecta conditiile de mai sus.

Din punctul de vedere al conditiilor sanitar veterinare, a l conditiilor pentru protectia  consumatorului, fara a fi specialisti in domeniu, cunoastem:

a) returul de marfa la furnizor pentru bunurile cu origine animala este interzis;
b) distrugerea, degradarea, declasarea si reciclarea acestor marfuri de origine animala se poate face numai de catre operatori economici autorizati in domeniu.

Astfel, se impun urmatoarele masuri:
- marfurile expirate se vor retrage de la vanzare intr -un spatiu special amenajat, distinct de celelalte marfuri ale societatii;
- pentru reciclare, se va apela la un operator economic autorizat, ocazie cu care acesta preia stocul de carne stricata si va el ibereaza si documente justificative de distrugere.

Acestea pot consitui fundamentul pentru scutirea de TVA. In ceea ce priveste vanzarea cu o reducere de 50%, adica sub costul de achizitie sau productie, este valabila incadrarea la una din exceptiile stabilite de OUG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor pe piata, cu respectarea procedurii stabilite de actul normativ si de norma metodologica de aplicare. Un raspuns privind procedura poate fi elaborat pe situatii concrete, analizand la care dintr e aceste exceptii se incadreaza cazul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu